Ga naar hoofdinhoud

Een week in het leven van een advocaat

Hoe ziet de week van een advocaat eruit? Hoeveel Harvey Specter is werkelijkheid? En hoe vaak staat een advocaat in de rechtszaal? Michel neemt ons mee in een gemiddelde week van een advocaat arbeids- en ondernemingsrecht. 

“We zijn bezig met de voorbereiding van een kort geding,” begint hij. “Een cliënt wordt beschuldigd van het leeghalen van een werklaptop. Zo’n zitting is altijd intensief. Je moet informatie verzamelen, ordenen, een betoog ontwikkelen, documenten opstellen en een strategie bepalen. Dat is echt het allerleukste wat er is.

Daarnaast ben ik bezig met het afwikkelen van zaken waarbij beëindigingsovereenkomsten zijn gesloten.Ook bereid ik zittingen voor die verder weg in de toekomst liggen. Klanten bellen regelmatig met vragen, vooral grotere bedrijven die vaak input nodig hebben of vragen willen stellen. Dat kan gewoon, de meter loopt niet meteen.”

Is dit hoe iedere dag er uitziet?
“Per dag komen er zo’n zeven à acht zaken voorbij die inhoudelijk aandacht vragen. Volgende week heb ik toevallig meerdere zittingen gepland, dus dan gaat bijna alle aandacht naar die zittingen. Maar als ik geen zitting heb, dan zijn er altijd wel vragen van cliënten of ben ik mijn kennis aan het bijspijkeren.”

En wat staat er de komende tijd allemaal op de agenda?
“Niet zo lang geleden hadden we een kort geding, waarbij een man na 30 jaar dienstverband zijn functie is kwijtgeraakt, eigenlijk alleen maar omdat zijn nieuwe leidinggevende hem niet lust. Dat is een interessante zaak, want zoiets mag natuurlijk niet zomaar. Dat vraagt veel van je tijd, want zo’n zitting wil je goed voorbereiden. En met succes, want die zaak hebben we gewonnen. Verder ben ik bezig met het voorbereiden van een vakantie naar Spanje, zodat al het werk gewoon door kan gaan. Ook heb ik besprekingen met cliënten over procedures waarbij werknemers zeggen ziek te zijn, maar toch in huis klussen. En er is een zaak met een medewerker van een cliënte die meer dan 300 ziektedagen heeft gehad in 2 jaar. Dat is best complex. Hoewel het niet de bedoeling is, kunnen we besluiten om naar de rechter te stappen.

Hoe ziet de voorbereiding van een zaak er precies uit?
“Alles begint bij het verzamelen van alle informatie en het inschatten van de situatie. Welke feiten zijn relevant en hoe sterk staan we? Vervolgens kunnen we de keuze maken of we er ‘met gestrekt been in moeten gaan’ of dat het beter is om contact te leggen met de wederpartij om samen tot een oplossing te komen. Die keuze maken we op basis van onze eigen ervaringen, maar ook uit eerdere uitspraken van vergelijkbare zaken. 

Na de gekozen strategie volgen er uiteraard volgende nieuwe stappen. Ter zitting voorbereiden of juist de regeling in goede banen leiden. Of in ieder geval het verzoek of voorstel daartoe. Zo is iedere zaak anders, maar zijn er wel bepaalde acties die ons helpen om het overzicht te bewaren.”

Op ‘jouw pagina’ (https://www.dornstedt.nl/team-mr-michel-c-v-dornstedt/ ), heb je het over het bezig zijn van het – samen met het team – op de kaart zetten én houden van wat we zo belangrijk vinden: benaderbaarheid, beschikbaarheid, precisie en snelheid. Hoe merkt men dat?
“Als je cliënt bent, zul je dat zelf goed merken. We reageren snel en reageren altijd. Qua snelheid komt dat terug in het reageren op verzoeken en e-mails van cliënten en wederpartijen. Maar ook tijdens zittingen proberen we de snelheid erin te houden. Soms kan dat door te overtuigen dat we haast hebben en bijvoorbeeld een kort geding aan te vragen. Echter, soms hebben we niet altijd de controle, zoals wanneer de rechtbank er lang over doet vanwege onderbezetting en hoge werkdruk. Dan proberen we alsnog alles optimaal voor te bereiden, zodat wij in ieder geval niet de partij zijn waardoor het proces vertraagt. Maar het is inderdaad iets om over na te denken, je ervaart het als je met ons werkt. Kunnen we dat ook overbrengen op personen die nog geen cliënt zijn?”

Back To Top